Saturday, November 5, 2011

Langkah Pejuang Bukannya Mudah

Bismillah.

Assalamualaikum w.b.t.

Masa kian suntuk. Hanya menanti hari. Setiap orang dengan ragam masing-masing untuk mempersiapkan diri di saat-saat akhir. Pada saat terakhir ini, di samping melipat gandakan usaha, diri sendiri perlu ingat bahawa apa yang berlaku selepas ini semuanya di dalam genggaman Dia. Kebergantungan kepada al-Khaliq itu sangat penting.

Saya lebih memikirkan getir apabila kaki ini bakal melangkah keluar dari bumi wakaf ini. Memikirkan, adakah amanah yang dipertanggungjawabkan telah dilaksanakan dengan sebaiknya? Apakah diri ini akan terus istiqamah? Mampukah diri ini menempuh cabaran sebenar yang bergolak di luar sana?



Namun, pastinya kita perlu sentiasa ingat bahawa Allah itu sentiasa bersama kita. Jika kita masih ingat siapa diri kita yang sebenarnya, insya-Allah tiada apa yang dapat mengubah. Jadilah seperti ikan di laut,.. yang isinya tidak terkesan dengan masinnya air laut. Langkah seorang pejuang bukannya mudah. Kita sebagai seorang hamba sentiasa diberikan ujian; sebagai penguat keimanan dan kesabaran.

So I won't give up
No I won't break down
Sooner than it seems life turns around
And
I will be strong
Even if it all goes wrong
When I'm standing in the dark I'll still believe
Someone's watching over me..

Selamat menduduki peperiksaan SPM ya, kawan-kawan.

Selamat menyambut Hari Raya Aidiladha.


Berkorbanlah, untuk mendapat ganjaran yang lebih besar, insya-Allah. =)


Friday, October 21, 2011

Untuk Awak.. #2

Entri ini khas untuk mereka; yang banyak memberi saya inspirasi, harapan dan pertolongan yang tidak cukup hanya mengucapkan terima kasih.. dan tidak dapat untuk saya balas dengan apa-apa hadiah. Limpahan coretan indah dalam kanvas hidup saya yang diwarnakan oleh kalian akan saya simpan hingga bila-bila, insya-Allah.


Pertama sekali, saya ingin ucapkan terima kasih kepada rakan-rakan seperjuangan MPP. Kalian mengajar saya untuk sentiasa sabar dan tabah dalam melakukan tugasan; dalam menjalankan amanah. Kalian juga yang mengajar saya untuk menjadi ketua yang baik (walau hakikatnya masih banyak ada lompang sini sana). Terima kasih. Ingatlah, langkah seorang pejuang itu bukan mudah.


Tskk..

Untuk awak;

Sharifah Fatin Sayed Mohamad, yang banyak membantu saya dalam sesuatu keadaan. Hehe, spesial ni sebab sebut nama penuh ;p. Fatin ni seorang kawan yang baik. Kalau saya tak hadir ke sekolah (memang banyak hari tak hadir pun x_x), dialah dulu yang akan mesej atau telefon saya untuk beritahu kerja sekolah yang diberi oleh cikgu pada hari tu. Meski pun sebenarnya saya tak minta pun. Bagus kan dia? Hehe. Dia ni pun semangat sangat kalau orang minta tolong dia ajar sesuatu subjek terutamanya math mod dan add math. Kalau dia tak tahu, dia akan cuba cari jawapan sampai dapat kemudian esokannya dia akan tolong ajar. Itulah dia, Fatin. =)

Terima kasih, awak.

Untuk awak;

Nur Aisyah Nawi. Si budak cute. Hehe. Aisyah ni complicated sikit hendak terang pasal diri dia. Sebab dia ni pelik @ unik. Huhu. Dia banyak tolong saya dalam banyak perkara, walaupun sebenarnya dia rasa dia tak pernah tolong apa pun. Serius. You teach me a lot of things. Oh ya, terima kasih Echah untuk kain langsir hari tu. =)

Untuk awak;

Nasirah Mohd. Saya terhutang budi sangat dengan si "Nasriyah" ni.. Haha *gelak jahat*. Dia ni selalu tumpangkan saya balik dengan motor dia yang cantik tu. Hehe. Dia tak minta tambang pun.. Padahal sekarang ni minyak kan mahal. Barang Naik la katakan.. =='.

Untuk awak;

Siti Shuhada Che Mohd Din. Walau hakikatnya dia ni seorang yang kadang-kadang tu panas baran dan menyakitkan hati *huhu*, tapi dia ni seorang yang sangat rajin. Di dalam diri dia itu saya dapat pelajari banyak perkara tentang hidup; terutamanya sebagai seorang anak. Terima kasih, Chu'ad!

Untuk awak;

Nur Suriana Mohd Norizan. Dia yang membuatkan saya rasa dihargai sangat-sangat. Rajin betul dia ni singgah dekat kelas dan curi masa untuk bertanya khabar. Suka sangat sebut "H, aku rindu.. Lama tak jumpa.". Walaupun sebenarnya jumpa setiap hari, apatah lagi kalau sehari atau lebih tidak ke sekolah. Terima kasih, Na. Maaf, saya ni bukannya rakan yang baik =)

*edit pada 29/10/11*

Untuk awak,

Seseorang yang hatinya sentiasa ingin berubah ke arah kebaikan. Seseorang yang sentiasa rajin sekali menghantar mesej peringatan kepada diri yang sering terleka ini. Seorang yang rajin menelefon bertanya khabar dan berkongsi kisah dan musykilah.. Hehe. Seseorang yang sentiasa membuka mata saya, bahawa sebenarnya sesuatu perkara yang berlaku itu sentiasa mempunyai sebab; everything happens for a reason. Dia membuatkan saya sentiasa berfikir dan bermuhasabah sejenak. Terima kasih awak, Fathini Bt Othman, orang Labuan =)


Untuk awak;

Someone. People. Whoever you are. That teach me a lot of things about life, about deen, books and anything.. Thanks to you all.

Ukhuwah sampai ke syurga. Insya-Allah.

p/s; Echah, saya nak gambar masa kem!

Saturday, September 10, 2011

Anything I'm Not

I will never be
I will never be tall
No
And I will never be
Never ever
Be sure of it all

Oh, why is the world
So cruel to me?
When all
All I ever want to be
Is anything I'm not

Give me a break
A little escape
I am so tired
Of being me
I wanna be free
I wanna be new
And different
Anything I'm not
I'm not


I will never be
I will never be you
No
I will always be
I will always be me
That I know
But oh
Even though
I'm happy being me
I want to get away
From all
This harsh reality
Oh

Give me a break
A little escape
I am so tired
Of being me
I wanna be free
I wanna be new
And different
Anything I'm not

Yeah
Give me a break
A little escape
I am so tired
Of being me
I wanna be free
I wanna be new
And different
Anything I'm not
Anything I'm not
Oh
Anything I'm not

Give me a break
A little escape
I am so tired
Of being me
I wanna be free
I wanna be new
And different
Anything I'm not

Yeah
Give me a break
A little escape
I am so tired
Of being me
I wanna be free
I wanna be new
And different
Anything I'm not
Anything I'm not
Anything I'm not
Anything I'm not
Anything I'm not


Monday, August 29, 2011

Salam Eid



Terima kasih Ramadan.

Terima kasih, Allah.

Terima kasih untuk ujian yang diberi pada bulan mulia ini.

Hrms.. Rasa berdebar untuk menemui hari esok. Entah kenapa.


Note; my sis bought me shawls to wear it on Eid's Day. Hrmss.. Syria's hijab also! So cute and comfortable >_<


29082011, 2158.



Saturday, August 27, 2011

Takluk Mimpi


Mimpi adalah kunci
untuk kita menaklukkan dunia
Berlarilah tanpa lelah
sampai engkau meraihnya


Mimpi. Dreams. Impian. Setiap orang mempunyai impian yang tersendiri, begitu juga dengan saya (ayat klise yang biasa ditulis dalam karangan standard sekolah rendah ;p). Sejak akhir-akhir ini saya terfikir, apa yang ingin dicapai dalam hidup? Selama saya hidup ni, saya hidup untuk mencapai apa sebenarnya? Belajar bersungguh-sungguh, untuk apa?

Tentulah sebagai umat Islam, matlamat utama kita adalah untuk mencapai reda Dia- Sang Pencipta. Dan untuk mencapai reda Sang Pencipta, bukan sekadar catat dalam Diari Merah Jambu tentang matlamat hidup; untuk mencapai mardhatillah. Kalau sekadar di bibir dan catatan di biografi sahaja tulis untuk mencapai mardhatillah, bukan bermakna kita sudah betul-betul jelas matlamatnya.

laskar pelangi takkan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
warnai bintang di jiwa


Sila baca perkataan reda dengan sebutan "redha". Sebab sekarang memang ejaan betulnya reda. Okey, cut it! Kita bukan nak bergaduh fasal bahasa.

Jenis saya, jenis yang sukakan cabaran. Advencer. Adventure. Sejak sekolah rendah, saya mulai sedar yang sifat saya suka untuk mempelajari benda yang baru (kalau ikut perkataan asalnya 'baharu'). Kiranya masa sekolah rendah dulu aktiflah juga. Wakil sekolah dalam pertandingan Lompat Tali untuk Jantung sehingga peringkat negeri dari darjah tiga hingga lima. Selalu sangkut peringkat negeri aja. Tskk. Masuk pasukan nasyid sekolah, pasukan genderang, wakil sekolah dalam badminton, catur dan kawad kaki.

Meski pabila naik ke sekolah menengah, berada di bumi wakaf ini tetap tidak menguburkan saya untuk bergiat aktif. Saya suka cuba benda yang baru. Tapi tahun ini, saya mula menilai, untuk apa semua ini?

Kadang-kadang kita lupa, sesuatu yang kita buat itu sebenarnya sentiasa perlu relate dengan Allah. Bila tersasar daripada itu, maka mana yang dikatakan matlamat untuk capai mardhatillah tu? Sekadar di meniti di bibir. Praktikalnya mana?

Saya pernah menceritakan sedikit tentang pengalaman saya sewaktu pertandingan catur di entri INI. Okey, kita balik pada 'mimpi' kita. Oh tidak, bukan mimpi kita tapi mimpi saya.


Perancangan dalam hidup (untuk ummah)

1- Ingin memiliki dan memantapkan intelektual dan spiritual.


Bulan lepas, senior saya datang melawat ke sekolah. Berbual dengan beliau dalam banyak perkara. Sekarang beliau belajar di Darul Quran mengambil diploma Muamalat. Apa yang masih terngiang dalam kepala saya tentang hari itu, tentang remaja.

"Untuk mencapai kegemilangan, kita bukan sahaja perlukan intelektual tapi juga spiritual yang tinggi. Sekarang ni di DQ sedang mencanangkan tokoh Sultan Muhammad al-Fateh tentang zaman kegemilangan beliau menakluk Konstantinopel dalam umur masih remaja. Sultan Muhammad al-Fateh bukan sahaja cemerlang dalam kebijaksanaan (intelektual) tapi juga dalam kerohanian (spiritual)." Ujar beliau bersemangat.

Iya, pemuda-pemudi sangat memainkan peranan penting dalam membentuk daulah Islamiah. Masih ingat tak lagi para ilmuwan seperti Ibn Sina, Ibn Khaldun, al-Khawarizmi dan yang sewaktu dengannya.. yang menghadam dan mengkaji al-Quran, kemudian menerokai cabang ilmu dan dapat menerokai banyak perkara yang memberi manfaat kepada umat manusia hingga hari ini.

Intelektual sahaja belum cukup. Betul tu. Hafaz al-Quran? Always in my list. Insya-Allah moga Dia permudahkan segalanya. Ambil persijilan di DQ untuk hafaz al-Quran selepas SPM? Tengoklah dulu macam mana. Moga diberi petunjuk oleh Dia.


2- Ambil jurusan yang untuk menaikkan Islam


Ini sangat penting. Kalau hendak jadi engineer, jadilah jurutera yang mematuhi syariat Islam. Kalau ambil jurusan Ekonomi ke, Finance, Undang-undang ke.. Cuba fikir bahawa adakah jurusan tersebut dapat kita amalkan mengikut hukum Islam.

Inilah praktiknya yang dikatakan Islam sebagai ad-deen, cara hidup. Saya pernah terbaca dalam sebuah buku Diari Seorang Lelaki karya Pahrol Mohd Juoi, yang menceritakan tentang seorang lelaki yang bekerja sebagai jurutera yang hafiz al-Quran. Produk beginilah yang perlu kita contohi.

Kalau dalam bidang Sukan misalnya, kalau sampai ke pertandingan peringkat kebangsaan, yang perempuan wajib buka tudung. Huh, siapa lagi yang dapat memperbetulkan semua ini kalau bukan kita? Rasuah yang semakin membarah dalam negara kita, siapa yang perlu mencegahnya? Kata negara Islam. Duh.


3- Buka perniagaan atau syarikat sendiri.


Sekarang ni di negara kita ekonomi lebih dikuasai oleh orang bukan Islam. Melayunya sipi-sipi aja. Insya-Allah, niat di hati mahu sangat bekerja sendiri, untuk meningkatkan ekonomi umat Islam.


4- Ingin jadi seorang penulis


Cita-cita ini sudah lama saya pendam. Moga menjadi realiti. Amin. Moga penulisan tersebut menjadi saksi sebagai catatan amalan di akhirat kelak. Insya-Allah.


Usaha untuk capai Matlamat


Kalau setakat matlamat sahaja tinggi, tiada usaha takde gunanya. Perancangan untuk mencapai matlamat itu perlu. Itu hanyalah impian untuk ummah. Untuk diri sendiri, biar saya seorang jelah yang tahu. Malu. Sebab rasanya terlalu jauh untuk menggapainya. Namun, insya-Allah sentiasa berusaha ke arah itu.

Praktikkan Islam itu sebagai ad-Deen yang membawa rahmah. Jangan teori hanya tinggal teori.

Between, what your dreams?


[Note; latar lirik tu lagu Laskar Pelangi oleh Nidji. Adik saya bising bila saya putar lagu tu, katanya lagu lama! Biarlah, sibuk je. Padahal kakak dia ni baru je kenal lagu tu sebabkan novelnya. Ahaks.]


Ngarutan #2; Jangan Putus Asa


Please take note: When this entry is about "Ngarutan", you should beware this is truly useless to read. Because I dedicate it to myself. Blaming myself.




Tak tau nak kata apa.

Dumbfounded.

Uhuh. Rasa macam tak guna. Dah tak larat.. Sakitnya kepala. Tidak tenangnya jiwa. Ramadan tinggal beberapa hari je lagi.

“Apakah manusia itu mengira, bahawa mereka akan dibiarkan berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka itu belum diuji?” ~ Al-Ankabut : 2

Cuba sedar diri sikit, H. Jangan putus asa atas rahmat Allah. Ingat Cikgu R pesan, kadang-kadang kita tidak tahu apa hikmah di sebalik apa yang Allah timpakan. Yakinlah dengan Dia, kerana tiap suatu yang berlaku itu bukanlah secara sia-sia.

Sabar. Masih ada masa untuk perbetulkan semuanya, insya-Allah. Ingatlah, di sebalik kesulitan itu ada kemudahan. Yakin. Yakin.

Jangan putus asa. Jangan harapkan reda manusia. Cari reda Dia.

Felt worse.

Want to cry.

Again.

Thursday, August 25, 2011

It's about Andrea Hirata


Now, I'm reading Padang Bulan and Cinta Dalam Gelas (dwilogi).



Saya beli buku ni bersama-sama dengan Contengan Jalanan tulisan Hlovate. Pabila membaca bab awal novel Padang Bulan, pembaca disajikan dengan elemen sedih. Dan ia sangat terasa. Sungguh. Novel ini tidak banyak dialog; itu membuatkan saya lebih jatuh cinta. Saya tak berapa suka jenis novel yang melambak di pasaran yang terlalu banyak dialog yang mengarut untuk menebalkan bilangan muka surat. Duh.

Bila baca novel ni, barulah saya nampak jelas, makna 'cinta' yang sangat luas. Seolah-olah dapat rasa. Kesusahan yang dialami oleh mereka. Kesungguhan. Ketabahan. Kadang-kadang tertawa sendiri.

Ada sesiapa bermurah hati hendak hadiahkan tetralogi Laskar Pelangi ni? Tengah menabung nak beli semua koleksi ni.. Lepas SPM.. Hehe.

1: Laskar Pelangi



2: Sang Pemimpi



3: Edensor



4: Mimpi-mimpi Lintang Maryamah Karpov



I'm just spending my money only for two reasons; books and food. Kalau benda lain tak terasa nak beli pun. Baju baru ke, selendang baru ke.. Rasa macam membazir kalau beli. Tapi tidak untuk dua benda penting tu. Tak teragak-agak untuk hulurkan duit. *Huhu*.

H, sabar dulu. Mentang-mentang trial dah lepas, macam hendak balas dendam aja. Bukannya apa, sekarang ni saya cuba mencari alternatif untuk tenangkan fikiran; jauh daripada pelajaran sebentar cuma. Membaca merupakan salah satu solusi.

On.

[by the way, I'm now also reading Kaca Jendela Ainnur by Diya Nordin. JS.]


Wednesday, August 24, 2011

Belajar itu Pahit Akarnya tetapi Manis Buahnya.


”Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap Muslim lelaki dan Muslim perempuan”
(HR Ibnu Majah)

Serabut.

Kusut.

Rasa macam nak rendam kepala dalam air dan tak payah keluarkan.

Ya Allah, memang akhir-akhir ini kepala rasa serabut sangat. Miserable. Uhuh.. Dan mungkin ini sebenarnya yang dikatakan stress yang negatif? Iya kut. Stress itu berpunca dari dalam diri. Kata Dr. Fadzilah Kamsah, stress itu ada dua; stress positif dan negatif. Tapi kebanyakannya ramai yang mengalami stress negatif.

"Cikgu tengok H nampak lain. Bukan H yang biasa cikgu kenal." seorang guru menegur. Saya senyum tawar pada guru kaunseling tersebut yang boleh dikatakan rapat.

Kalau tahun lepas muka saya ni kiranya memang selalu nampak di bilik kaunseling. Heheh. Bukannya saya ni pelajar bermasalah ke apa. Saja. Sebab saya rapat dengan guru kaunseling tu dan kalau berkunjung saya berbual apa-apa sahaja dengan cikgu ataupun baca risalah-risalah atau pamplet yang terdapat dalam bilik UBK tu.

Caunseling is good? Entahlah. Hakikatnya, diri kita sendiri kalau belum sedar-sedar tak guna kalau pergi kaunseling yang berbayar pun. Titik pulangnya berbalik kepada diri sendiri. Jalan yang kita pilih.



Belajar itu pahit?

Sedang sibuk membuat latihan yang diberi dalam kelas (waktu tiada guru), tiba-tiba saya tersentak apabila terdengar seseorang di belakang saya membentak; "Bosannya belajar!"

Hrmss.. Bosan? Tahukah anda bahawa sebenarnya belajar itu satu adventure yang mencabar? Kita sentiasa belajar dan akan terus belajar; sama ada secara langsung atau tidak langsung. Formal atau tidak formal.

Sebagai seorang pelajar, bila sebut perkataan 'belajar' tentulah kepala kita akan memikirkan buku-buku pelajaran dan latihan yang bertimbun. Assignments, kerja kursus. Ya, serabutnya hidup! Sebab itulah kita kena ada matlamat dalam belajar. Belajar bermaksud menuntut ilmu. Kerana apa, siapa dan mengapa kita menuntut ilmu?

Bila kita ada matlamat, barulah kita ada semangat untuk belajar. Ada impian yang ingin dicapai. Dan mestilah, untuk menggapai sesuatu yang tinggi itu bukan mudah. Hendak tunggu bulan jatuh ke riba? Tunggulah sampai kiamat.

Insya-Allah, kepahitan dalam menuntut ilmu ini akan dibalas ganjarannya oleh Dia.

Sebagai seorang hamba dan manusia, kita juga sebenarnya sentiasa belajar. Kita belajar daripada sejarah. Kita belajar daripada pengalaman. Kita belajar daripada kesilapan. Konsep 'belajar' itu luas sebenarnya. Jadikan segala yang ada dalam sekeliling kita itu sebagai guru yang mengajar. Terutamanya alam yang diciptakan. Allah telah menempelak manusia sebanyak 31 kali dalam surah ar-Rahman;

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?"

Lihatlah ciptaan Allah. Seperti gigihnya semut yang rajin bekerja. Pokok yang teguh berdiri meskipun sudah gugur semua daunnya. Lihat nikmat Allah dengan mata hati, bukan hanya dengan sekadar pandangan mata kasar.


Don't collect the negative stamps


Itu nasihat yang diberikan oleh guru kaunseling tersebut kepada saya. Dalam kita tidak sedar, kepala kita mengutip setem-setem yang negatif di sekeliling lalu tiba-tiba sahaja menyebabkan beban di kepala menjadi berat.

Dalam semua perkara kita perlu bersederhana. Begitu juga dengan belajar. Ya, silap saya sebenarnya sehingga memudaratkan diri sendiri.

Okey.

Tenangkan diri.

Jangan kusutkan diri.

"Barangsiapa menempuh suatu jalan untuk mencari ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan menuju surga" (HR Bukhari dan Muslim)

Monday, August 1, 2011

Ahlan ya Ramadan

Bismillah.

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang Ramadan, bulan barakah penuh rahmah. Ya Allah, moga-moga pada bulan ini, tidak kusia-siakan dengan perkara yang lagha dan bukan-bukan. Amin.



Bulan Ramadan ~ struggle for trial exam. Belajar itu juga ibadah. Niat kerana Allah.
Moga dipermudahkan segalanya.
Insya-Allah.

I'm lost of words. Don't know why.

Pen off.

Monday, July 11, 2011

Munajat Cinta

“Pengetahuan agama berbeza dengan mempraktikkan agama.”

Petikan daripada novel Munajat Cinta, karya penulis seberang, Taufiqurrahman al-Azizy. Sebelum ini, saya belum pernah membaca mana-mana novel beliau, mahupun novel trilogi Makrifat Cinta beliau yang dikenali iaitu Syahadat Cinta, Musafir Cinta dan Makrifat Cinta.

Namun, saya tidak pernah tertarik hati untuk membeli mahupun membaca karya beliau meskipun terjumpa di pesta buku atau di mana-mana kedai buku. Sebab utamanya, saya sedikit ‘fobia’ ingin membeli karya Islami yang penulisnya berasal dari negara itu. Saya menilai berdasarkan pengalaman. Beberapa buah novel Islami yang saya beli tajuknya sahaja yang cirinya Islami, namun isinya mengecewakan, kecuali karya daripada Habiburrahman El-Shirazy (walaupun ada beberapa perkara yang ada membuatkan saya tidak bersetuju dan ragu, namun masih boleh diterima).

Beberapa hari yang lepas, seorang kenalan beria meminjamkan novel Munajat Cinta ini kepada saya. Awalnya saya ragu, namun saya mengambilnya juga. Pabila lembaran demi lembaran saya hadam, subhanallah! Saya semakin tertarik untuk sampai ke muka surat seterusnya.

Nyatalah, Munajat Cinta bukan sekadar sebuah cerita.. Ia lebih daripada itu. Saya tenggelam dalam bahasa puitis alami dan kecekalan watak utama; Ruwayda.


Tajuk : Munajat Cinta

Penulis : Taufiqurrahman al-Azizy

Terbitan : PTS Litera

Harga : RM 17.00


Sinopsis

Ini kisah tentang seorang gadis, yang ingin mencari jati diri, mengenali dirinya sendiri. Bermulanya pencarian ini apabila perusahaan keluaranya bankrap, lalu jatuh miskin. Dahulunya, segala kenikmatan yang dicurahkan kini tiada lagi yang kekal. Rumah mereka disita kerana gagal melunaskan hutang-piutang di bank.

Dalam saat kucar-kacir itu, Ruwayda menyalahkan Tuhan, yang memberikan takdir mereka sebegini. Asalnya Ruwayda ini seorang yang pandai, namun tidak dapat menyambung pelajaran ke universiti kerana keluarganya telah jatuh miskin. Keluarganya tidak taat kepada suruhan Allah, iaitu tidak solat.

Ustaz Habiburrahman yang mengajarnya di sekolah, datang menyedarkannya saat dirinya berniat untuk menggantungkan diri di tanah perkuburan, dek tidak tertahan melihat ayah dan ibunya tidak sehaluan setelah jatuh miskin.

Dan dipendekkan cerita (kalau nak tahu kisah panjang, kena bacalah sendiri ;p)..

Bermulalah episod dirinya berkelana mencari dirinya.

Sarat Ilmu

Terkadang saya berasa sebak.. kadang-kadang tersenyum sendiri.. membaca novel ini. Karya yang sarat dengan ilmu, tentang persoalan akidah, perbezaan lelaki dan perempuan, juga diselitkan tentang jemaah yang taksub.

Setiap dialog perbicaraan mempunyai nasihat, dan membuatkan saya berfikir dan terus berfikir sambil menghadam apa yang ingin disampaikan. Kadang-kadang jika terleka sebentar, saya akan ulang membacanya.

Bagus sekali penyampaian Ruwayda yang menerangkan kepada adiknya tentang seperti manakah Sang Pencipta, yakni Allah itu? Penerangannya sesuai sekali dengan kadar pemikiran akal adik kecilnya itu.

Ruwayda bukanlah seorang yang tinggi ilmunya, tetapi dia gigih berusaha untuk menuntut ilmu, dengan membaca. Setiap persoalan yang dia ragu-ragu dan dipersoalkan kepadanya, dia cuba untuk meraih jawapan dengan membaca dan bertanya kepada insane yang dirujuknya; Raudhotul Jannah.

Ruwayda bukanlah insan yang sempurna, namun dia berusaha untuk mengenali dirinya, sebagai permulaan untuk lebih mengenal Allah.

[credit]


Cuma saya tidak bersetuju dengan beberapa perkara. Namun saya kemukakan yang paling menonjol (maaf, tak tau nak guna ayat macam mana).. iaitu tentang Ruwayda yang berseorangan tanpa teman, berkeliaran tanpa tujuan yang niat asalnya ingin mencari diri, tampak sedikit kurang logiknya. Sebab utama, dia itu seorang perempuan, memanglah bahaya keluar “mencari diri” atau merantau tanpa arah yang pasti keseorangan. Lainlah kalau dia tu lelaki. Bahkan dipersetujui pula oleh ibu bapanya termasuklah Ustaz Habiburrahman.

Saya terfikir, kalau sayalah kata macam ni kepada umi dan ayah,

“Umi, Kak Han nak keluar untuk mencari siapa diri ini…”

Confirm diorang ingat anak diorang ni buang tebiat ke apa, atau ingat masuk persatuan Ayah Pin kut. Huu… Na’uzubillah.

Namun, keseluruhannya, syabas untuk penulis. Insya-Allah, novel kedua, sambungan Munajat Cinta, saya akan masukkan ke dalam rak buku di rumah sebagai koleksi. (Ini novel dwilogi).

Untuk awak, terima kasih sudi meminjamkan naskhah berharga ini =)

4.2 bintang.

Nota; yang penting, ambil yang jernih, buang yang keruh ;p

[dalam 'keenakan' menaip ni, terpandang jemari yang tampak 'cantik' dihiasi kesan larutan silver nitrate yang terkena ketika eksperimen kimia tadi.. Huhu.. Lab report menunggu.]


Saturday, July 2, 2011

Ngarutan #1


My phone was ringing.

I ignored.

It still ringing and keep ringing.

I shut my eyes.

Took a looked at phone,

9 missed called.

Huh,

Lord, H.. You've been out of your mind.


Friday, June 10, 2011

Tomorrow is another day

Nota; ini entri merapu, kalau anda ada kerja yang lebih PENTING, hiraukan entri ini.




Bismillah.

Assalamualaikum w.b.t.

Okey, cuti sekolah sudah mengakhiri penghujungnya. Akhirnya,.. Sekolah, tunggu saya ya! Tinggal sehari sahaja lagi. Tak sabar hendak berjumpa dengan kawan-kawan di sekolah, dan juga untuk menerima results pertengahan tahun. Namun, ada banyak perkara yang perlu dirancang untuk bulan Jun yang singkat ini. Insya-Allah, Dia akan permudahkan segalanya. Amin.

Untuk awak berempat (anda tahu siapa anda..kalau baca post ini), saya minta maaf berjuta sebab skipped latihan di sekolah. Maaf sangat-sangat. Bukan sengaja duh.. Memang ada hal penting yang lebih penting daripada pergi latihan tu (okey, serius, betul~!).

Untuk awak, orang Labuan, i'm waiting for 'oleh-oleh' that you promised. Tak sabar ni. Hehe.. Sabar sajalah ada kawan macam ni kan? ~> refer untuk diri sendiri.

Pasal resensi buku tu, rasa macam memang tiada mood langsung untuk sesi resensi ni. Sungguh. Ini mungkin entri terakhir untuk bulan Jun di blog saya. Maaflah, entri terakhir merupakan entri merapu.


Tomorrow is another day

Ayat di atas ni merupakan salah satu favourite saya. Ringkas dan memberi makna yang mendalam. Kredit untuk Margaret Mitchell dalam bukunya Gone With the Wind. Suka sangat baca buku ni, dua jilid nipis yang membawa kerutan tidak puas hati terhadap ending. Teringat pula kepada novel-novel Imaen yang mempunyai ending yang 'memaksa' pembacanya membuat konklusi sendiri.


best.. you should read it.

Saya bacanya tahun lepas, zaman rajin-singgah-ke-perpustakaan-sekolah. Resensi? Urmss.. Lain kali sajalah.


Nota; sudah diberi amaran bahawa entri ini entri merapu, kenapa anda baca juga?!




Thursday, June 2, 2011

Untuk awak



Awak,
Kita kawan kan?
Kita pernah bekerja bersama-sama
Kita berkongsi ketawa bersama
Berkongsi untuk menangis; mungkinkah?

Mungkin tidak
Sebab awak tidak mahu berkongsi
Awak menangis
Tapi awak tidak sanggup berkongsi dengan saya
Kata awak;

Kalau diceritakan pun tiada siapa yang boleh bantu
Hasilnya sama sahaja

Dan awak terus menghamburkan tangisan
Disaksikan oleh saya
dan mungkin dia; teman yang lain

Awak,
Saya sayang awak
Ingat tak,
Dahulu awak pernah bersungguh
Menasihati saya supaya kuat, tabah
Saya banyak belajar daripada awak

Awak,
Kenapa tiba-tiba awak berubah?
Mana diri awak yang dahulu?
Diri yang dahulu
Sentiasa memperjuangkan apa yang kita percayai bersama
Diri yang dahulu
Penuh semangat dan berkobar-kobar mempertahankan
Apa yang kita pegang bersama
Diri yang dahulu
Tegas dengan pendirian



Awak,
Awak sengaja menjauhkan diri daripada saya, ya?
Menjauhkan diri daripada kami?

Awak,
Kami sayang awak
Kami cuba tolong awak
Tapi awak tepis dengan dingin
Kata awak,
Awak tidak perlukan kawan dalam hidup awak

Awak,
Saya minta maaf.
Salah sayakah, awak berubah?
Salah sayakah, awak bersikap dingin seperti ini?
Awak, maafkan saya.

Awak,
Saya sayang awak
Jom kita kembali semula pada waktu ketika dahulu..
Bukan sekadar berkongsi suka,
Tetapi juga berkongsi duka.

Awak,
Saya tahu awak cuba untuk berubah
Dalam diri awak,
Awak rindukan diri awak yang dulu kan?
Saya juga rindukan diri awak yang dulu.

Pulanglah,
Saya sayang awak, teman..
Kita masih lagi kawan, kan?


KHAMIS , 2 JUN 2011
21:50

Wednesday, June 1, 2011

Yang ada dalam diri setiap manusia;

Pada suatu hari yang menyimpan seribu resah...

"Boleh jawab paper tadi?" soal seorang teman; Baya. Saya senyum.

"Alhamdulillah, tapi tak boleh lawanlah Baya." Jawabku sambil ketawa. Sememangnya dia itu seorang yang pintar. Wajah dia berubah.

"Awak tahu tak H, banyak benda yang saya tak boleh lawan awak." Bidas dia sambil berlalu, masuk ke dalam dewan makan. Ketawa saya terus mati.




Kelebihan diri

Kadang kala kita masing-masing pernah terfikir.. Bestnya kalau jadi macam orang tu..

"Bestnya kalau boleh jadi kaya macam Bill Gates.. Jadi kaya macam Donald Trump.. "
"Bestnya kalau dapat pinjam otak si fulan yang cerdik tu.."
"Kalaulah wajah aku ni kacak macam Brad Pitt.."
"Kalaulah wajah aku ni cantik macam H.. eh silap.. macam Maya Karin.." ;p

Well, manusia. *geleng kepala*

Saya rasa bertuah sangat sebab dikelilingi kawan-kawan yang mempunyai sifat dalaman yang tidak semua orang nampak dengan mata kasar. Secara luaran sahaja, orang tidak akan nampak dan mengenali seseorang itu dengan dekat.


Saya kagum dengan seorang teman yang saya kenali sejak tingkatan 1. Namun kenal hanya sekadar kenal, walaupun banyak tingkah laku dia yang saya sudah hadam, tidak semestinya itu membuktikan itu dirinya yang sebenar. Tahun lepas dan juga tahun ini, saya masih lagi sekelas dengan dia.

Dari luaran dia seorang yang biasa-biasa aja. Seorang yang kadang-kadang cepat panas baran dan tidak pedulikan perasaan orang lain.. tetapi dia merupakan seorang yang rajin. Dan tabah. Bertanggungjawab. Sesuatu dalam dirinya yang sukar ditemui dalam diri orang lain.

Dia seorang anak sulung. Baru-baru ini ayahnya dihidapi strok, dan dialah yang bergilir-gilir dengan ibunya menjaga ayahnya yang sakit di hospital. Dialah yang tolong memasak di rumah untuk adik-adik kecilnya. Menjaga rumah sewaktu ibunya berada di hospital.

Kini alhamdulillah, ayahnya sudah pulih dan boleh berjalan. Dia seorang yang biasa, tetapi mempunyai semangat yang luar biasa. Subhanallah. Ujian yang hebat untuk gadis seperti dia.

Pernah dahulu, dia merungut tentang dirinya yang pencapaian akademik berada pada paras sederhana, dan sering membandingkan dirinya dengan orang lain. Sedangkan, dia tidak sedar bahawa dalam dirinya itu mempunyai nilai yang lebih baik daripada orang yang dibandingkannya itu.


Setiap orang mempunyai kelebihan diri sendiri. Jangan bandingkan diri kita dengan orang lain. Mereka ada kelebihan diri mereka masing-masing, yup. Kita juga. Dia lebih bijak? Lebih cantik? Kaya? Peramah? Petah berhujah di hadapan?

So what?

Anda pernah terfikir ingin menjadi seperti si fulan, namun dalam kita tidak sedar, si fulan mungkin pernah terdetik ingin jadi seperti anda. Siapa tahu?

Just improve yourself.. To be a better person..



Kekurangan diri

Manusia penuh dengan kelebihan, juga penuh dengan kekurangan.

"Laws are made by people and people are wrong."

Undang-undang itu dibuat oleh manusia, dan manusia itu tidak dapat lari daripada kesilapan. Itulah kata-kata yang menyentak hati saya apabila menonton drama bersiri Fairly Legal. Kata-kata daripada watak Kate.

Kita mesti ingat, sebaik mana pun orang itu, dia masih seorang manusia. Hatta dia itu seorang kawan, ibu, ayah, ketua, pemimpin, ulama' sekali pun; mereka masih seorang manusia biasa yang sering cenderung melakukan kesilapan. Kita perlu ingat, seseorang yang sangat kita kagumi, dia sebenarnya cuma seorang manusia, dan apabila dia melakukan kesilapan, jangan cuba untuk menidakkan mahupun mencemuh.

Sebaliknya tegurlah dengan cara yang berhemah.

Adakah kita ini terlalu suci; tidak pernah berbuat dosa sehingga boleh mencemuh seseorang yang melakukan kesilapan?



Everyone has their own demon.


Bersyukurlah

Bukankah kita hidup ini saling melengkapi? Dan juga saling mendoakan (pinjam ayat seseorang).. Saya pernah terbaca di sebuah blog yang followernya ramai; dia ada menyatakan, (dia balas pertanyaan di formspring), "Dunia ini betul-betul tak adil, orang lain study sikit je, result gempak. Aku study hard gila, tapi result biasa-biasa aja." Lebih kurang macam tula ayat dia.

Ingin sekali saya kongsikan kata-kata keramat seorang guru yang saya pegang hingga hari ini. Kata beliau; "Ada orang yang usaha sikit je, tapi resultnya bagus. Ada orang yang usaha banyak; sungguh-sungguh tapi result biasa-biasa aja. Lebih untung bagi orang yang dapat result biasa-biasa tu, sebab pahalanya lebih banyak, disebabkan usahanya yang gigih. Orang yang usaha sikit, sikitlah pahalanya."

Lihatlah, hikmah yang ditunjukkan Allah.

Allah berfirman kepada malaikat-Nya:
"Pergilah kepada hamba-Ku. lalu timpakanlah bermacam-macam ujian kepadanya karena Aku mahu mendengar suaranya"






Whatever happens.. always turn to Allah..


Wednesday, May 25, 2011

Never Forget

Sebenarnya saya ingin menulis tentang sesuatu yang lain. Namun ketika ini, hati dalam keadaan rawan.

Peperiksaan sudah selesai, alhamdulillah. Namun peperiksaan akhirat belum tentu. Hati yang dalam keadaan gundah, resah, gelisah.. bermakna hati itu perlukan santapan. Hayatilah melodi yang menyeru kita berzikir kepada Allah ini. Subhanallah, moga bergetarlah hati dan menangis ketika menghayati liriknya!


NEVER FORGET ~ MAHER ZAIN Ft. MESUT KURTIS




Every night and every day
Every night and every day
Never forget to say
La ilaha illa Allah
(Nothing worthy of worship except Allah)

When youre walking down the street
And you see the clouds in the sky
Praise Him and always repeat
The name of The Most High
And say with every heartbeat
La ilaha illa Allah

Chorus

No matter where you are or what you do
Remember Allah is watching over you
Hes the Light of Heavens and Earth
Hes the first, and He is the last
Obey Him and always say
La ilaha illa Allah

Chorus

La ilaha illa Allah
La ilaha illa Allah
La ilaha illa Allah
Never forget to say
La ilaha illa Allah

Chorus

La ilaha illa Allah
La ilaha illa Allah
La ilaha illa Allah



Friday, May 20, 2011

Review...coming soon.

True Believer ~ Nicholas Sparks

Weedflower

The Color Purple ~ Alice Walker

Versus ~ Hlovate

VT ~ Hilal Asyraf

Coming soon.. to review.. after exam.. of course..

Resensi bukulah~.. hehe.

Insya-Allah.

Thursday, April 28, 2011

Jalan mesti ke depan, bukan ke belakang

Bismillah.

Assalamualaikum w.b.t.

Khamis, 21 April 2011

Hari ini saya tidak pergi ke sekolah. Bapa saudara saya meninggal dunia pagi tadi, accident.Mungkin kawan-kawan lain fikir saya tidak datang sekolah sebab takut kena denda berdiri atas meja oleh ustazah yang mengajar BAT. Buangkan prasangka tu ya!

Mati itu pasti. Moga roh beliau dicucuri rahmat-Nya. Amin. Hidup perlu diteruskan walaupun kehilangan orang tersayang, bukan? Kematian merupakan suatu ujian bagi keluarga si mati.

Balik kepada tajuk..

"Jalan mesti ke depan, bukan ke belakang."

Jika sesiapa masih ingat, ayat di atas pernah popular suatu masa dahulu yang diucapkan oleh seorang lelaki yang kudung sebelah kakinya dalam televisyen; dalam iklan Petronas.





Rintihan Hati



"Kak H, kita nak berubah tapi keluarga tak beri kita support pun." Seorang pelajar junior mengadu.

"Tak beri support? Macam mana tu?" Saya menyoal. Namun pelajar junior itu diam sahaja tidak menjawab.

Sebenarnya, setiap orang mempunyai keinginan untuk berubah. Sedar bahawa diri dipalit dosa. Namun, 'usaha' untuk berubah itu tidak cukup kuat untuk merealisasikan keinginan dan kesedaran yang murni itu. Banyak faktor yang menyebabkan keinginan untuk berubah tidak tercapai, salah satunya ialah keluarga.

"Saya nak berubah, tapi saya tak tahu hendak mula dari mana. Kawan-kawan saya semua lebih kurang aja."
"Saya kan jahat, buat baik pun orang pandang pelik."

Ayat di atas mungkin pernah dituturkan oleh sesetengah junior mahupun senior sendiri. Faktor kawan-kawan juga merupakan pengaruh yang kuat untuk melemahkan seseorang untuk berubah. Cuma satu sahaja pesanan yang saya juga terkesan, bahawa jika kita ingin berubah, kita perlu korbankan banyak perkara, benda, untuk mencapainya.

Kaitkan sahajalah kehidupan kita sebagai seorang pelajar. Penceramah motivasi pernah acap kali menerangkan, (murid tingkatan 3 dan 5 biasanya sudah lali dengan nasihat ni~!), jika kita ingin mencapai 8A atau 9A dalam PMR, 9A+, 10A+, 11A+ atau 12A+ dalam SPM, kita perlu mengorbankan banyak perkara! Masa, televisyen, novel, waktu main-main,... banyak perkara perlu dikorbankan untuk mencapai sesuatu yang 'tinggi' itu.

Begitu jugalah dengan 'berubah'. Ingat, kita ingin lakukan sesuatu untuk mencapai reda Dia, untuk berubah, untuk menjadi seorang yang lebih baik, untuk lebih dekat dengan Dia, Sang Pencipta.



Takut hilang kawan-kawan? Apa? Awak hendak ke berkawan dengan kawan-kawan yang melalaikan dan menjerumuskan awak ke arah kemungkaran? Jauh dari Dia? Macam tu?

Ingat, pilihan sentiasa di tangan kita. Tidak pernah wujud perkataan 'terlambat' untuk berubah. Sekarang kata-kata "Just be yourself" sudah lapuk dan tidak boleh 100% diikuti. Sebaliknya, amalkan yang ini;

"Don't be yourself, but improve yourself!"


Pandang ke belakang

Tidak semua orang mempunyai keluarga yang mempunyai pegangan agama yang kuat. Namun, itu bukan alasan untuk kita menjadi seorang muslim yang sekadar tercetak pada kad pengenalan, atau hanya sekadar nama sahaja.

Walaupun kita berjalan seiring dengan waktu yang sering bergerak dan tidak pernah berhenti mahupun menoleh, kita tetap perlu pandang ke belakang; sekadar sekilas.

Pandang ke belakang? What for? Bukan ke kita tidak boleh menoleh kepada waktu yang telah berlalu?

Oh, itu sangatlah salah. Kita patut pandang ke belakang, kepada waktu-waktu yang lepas, untuk mengkaji, bermuhasabah, adakah kita menjadi seorang yang lebih baik, sama, atau lebih teruk dari hari yang sebelumnya? Bukankah kita perlu belajar daripada sejarah yang lalu? Yeap, anda lebih tahu.


Tersentak

Saya tersentak pada suatu hari, apabila seorang junior bertanya, "Macam mana perasaan jadi ***?" Saya tersenyum tawar sahaja, sebab sahabiah seperjuangan pun tidak pernah bertanyakan saya soalan tu. Mungkin ingin menjaga hati, segalanya mungkin.

Berkali-kali hati menjerit, akal berkali-kali menasihati, mata berkali-kali memecahkan kolam air, hakikatnya, hanya Dia yang tahu.

Saya juga manusia. Saya juga merasai kepahitan dan kemanisan untuk berubah. Jalanlah ke depan, mengerlinglah sekilas ke belakang.


Wallahu'alam.

Tuesday, April 12, 2011

Akukah itu?

Ini merupakan puisi yang saya hantar kepada majalah sekolah pada tahun lepas. Namun, mungkin puisi ini terlampau TIDAK SEDAP, jadi tidak disiarkan di majalah sekolah 2010. (huhuhu)..



AKUKAH ITU

Akukah yang salah
Membiarkan jiwa ini gersang terbelah
Membiarkan hati menerjang
Meraung kelelahan

Akukah yang lemah
Menghanyutkan diri di perahu
yang karam
Dek kealpaan mencengkam
Lemas dalam air yang kehausan

Akukah itu
Dalam kehinaan pabila
Kokokan ayam menjerit
Menjalar hingga berlabuhnya
tirai malam yang kelam

Sampai kapan
Aku harus begini
Membina tiang-tiang dosa
Membelit diri

30 Jan 2010, Sabtu
10.33 Malam.


(ya, saya tahu.. tajuknya ala-ala pelik dan tidak simbolik langsung kan? uhuh..)


Saturday, April 9, 2011

Happy Birthday to me?

Bismillah.

Assalamualaikum w.b.t.

Akhirnya, dapat juga buka blogger! PC di rumah ni meragam sikit, bukannya salah internet. (=_=).. Semalam alhamdulillah, umur telah meningkat setahun. Masih diberi kesempatan oleh-Nya untuk meneruskan kehidupan di dunia ini. Kepada kawan-kawan, senior-senior dan junior-junior yang dengan rajinnya menghantar wishes belated birthday kepada saya, saya ingin ucapkan berbanyak terima kasih. Ingat juga dia orang kepada saya. Terima kasih, kepada mereka yang wish usainya selepas azan Maghrib, ada yang hantar mesej pada pukul 12.00 tengah malam, pagi 8 April tu, petang, mahupun malam, mahupun hari ini (^-^)..


Suatu petanda apabila umur seorang manusia itu meningkat; iaitu dia semakin menghampiri tarikh kematiannya. Kita semakin lama semakin tua, bukannya semakin muda! Insya-Allah, setiap hari saya berusaha untuk menjadi seorang muslimah yang solehah dan insan yang sentiasa memperbaiki diri ke arah yang lebih baik.

Banyak perkara yang ingin diucapkan sebenarnya, namun masih ada beberapa perkara penting yang perlu didahulukan.

Nota;

1- sangat-sangat jealous kepada kawan-kawan yang ramai berpeluang pergi umrah tahun ini!

2- 'terasa hati' karya saya tidak disiarkan di majalah sekolah.. Hendak buat macam mana, nampak sangat puisi tu tak sedap! Nanti kalau saya rajin, saya siarkan di sini.

3- Insya-Allah entry yang bakal menyusul nanti saya akan berkongsi pengalaman sewaktu berkhemah di perkhemahan KRS peringkat negeri di Setiu, Terengganu baru-baru ini. Tak janji bila pula akan di-update ('-")


Wallahu'alam.


Saturday, March 12, 2011

Tsunami Diri

Bismillah.

Assalamualaikum w.b.t.


Pernahkah terjadi dalam hidup anda apabila anda terpaksa membuat pilihan semata-mata kerana orang lain dan bukannya kehendak diri sendiri? Anda terpaksa menjadi diri yang anda tidak mahu dan sengsara dengannya? Pernahkah? Well, ketuk kepala dan soal diri sendiri.

Baru-baru ini satu dunia heboh tentang gempa bumi dan tsunami di Jepun dan amaran tsunami di beberapa buah negara termasuklah Malaysia. Semalam, seorang junior ada menghantar mesej kepada saya.

Kak H, tolong doakan saya sekeluarga di sini sebab tadi ada polis datang meronda kerana katanya berkenaan dengan amaran tsunami yang bakal melanda. Tolong doakan saya sekeluarga, Kak H. Mohon maaf segala salah dan silap.

Insya -Allah dia sekeluarga selamat sekarang memandangkan tiada mendengar berita bahawa Malaysia ditimpa tsunami. Bencana alam yang berulang.. seperti kejadian 26 Disember 2004 dahulu.



Tsunami Diri

Fokus saya di sini sebenarnya. Tsunami dalam diri. Berbalik kita kepada persoalan sebentar tadi.. Pernahkah anda membuat keputusan yang mengorbankan diri anda untuk memuaskan orang lain? .......

Kadang kala kita pernah membuat keputusan yang hanya memikirkan tentang diri kita sendiri sahaja tanpa memikirkan orang lain. Kadang kala kita membuat keputusan bersandarkan kepada diri dan juga orang lain. Kadang kala juga kita terpaksa membuat keputusan kerana bukan atas kehendak, tetapi disebabkan oleh keadaan sekeliling yang mendesak.

Setiap orang menginginkan yang terbaik untuk dirinya.. kalau boleh untuk orang sekelilingnya juga. Apabila suatu keputusan dibuat dan dilaksanakan, perjalanan takdir mula mencorak ke hadapan. Apa-apa sahaja yang kita lakukan pada waktu sekarang, akan mencorakkan siapa kita pada masa hadapan.

Orang luar hanya dapat melihat diri kita melalui fizikal luaran melalui first impression. Namun yang lebih mengetahui tentang diri kita hanyalah kita sendiri. Ada lagikah siapa yang lebih tahu tentang diri kita? Ada? Siapa?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." [al-Baqarah: 216]

Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Kita hidup di dunia ini bukanlah berseorangan. Kita ada ayah, ibu, keluarga, kawan-kawan, saudara-mara.. Kita bukan bersendirian. Kita diciptakan untuk saling melengkapi antara satu sama lain. Seseorang itu dapat menampung kelemahan seseorang yang lain. Melengkapi, bukannya memusuhi.


Pabila Ujian Menimpa

Saya hanyalah insan biasa. Punya kelebihan, juga punya kekurangan. Punya iman yang tidak tentu pasang surutnya. Saya bisa jatuh tanpa sokongan. Orang boleh berkata; "Dekatkan diri kepada Allah.".. Yeah, but it is easier said than done.

Jangan pentingkan diri sendiri!

Senandung William Shakespeare, " Jalan menuju kebahagiaan itu tidak ditaburi bunga mawar yang harum melainkan penuh duri dan pahit."

Terima kasih kepada teman-teman yang berada di sisi memberi peringatan. Namun, saya lebih sukakan kritikan untuk membaiki diri ke arah yang lebih baik. Kadang-kadang orang lain lebih cepat menangkap kesalahan diri orang lain. Daripada cakap-cakap belakang dan membiarkannya menjadi barah dan dendam dalam diri, bukankah lebih baik jika diluahkan?

Hidup untuk berbakti biarpun dikeji.

Wallahu'alam.

Friday, March 11, 2011

Kenangan

Review catur peringkat negeri 2011
MSST KTU




Hadiri latihan berpusat selama 3 hari di SMK Manir. Berlatih dengan wakil-wakil KTU
dan cikgu sudah letak nama kena lawan campur lelaki perempuan. Nasib baik saya dapat
yang kategori L12. Kamal dan Fakhruddin. Budak-budak yang cute. Si Akif yang darjah 5 tu tak
memang betul-betul mengganggu konsentrasi. Mulut dia tu memang tidak boleh duduk
diam betul. "Aku lama dah nak lawan dengan mu, baju biru.".. Haha! Itu yang diucapkannya
selepas saya kalahkan Kamal dan Iqbal semasa berlatih. Harapkan si Akif tu budak je.. Kalau tak..





Ketika dalam bas, dalam perjalanan ke Kemaman, menginap di SMK Chukai. Dalam bas, salah
seorang guru pengiring kami, Cikgu Hani berlawan catur dengan si budak Kamal tu, atas lantai
bas! Huhu.





Di pagi hari.. Hari kedua perlawanan catur berlangsung. Ini semua wakil KTU kategori
P12, P15 dan P18.





Inilah baju KTU tahun ini.. Aargh.. tak suka betul warna pelik dia tu. Macam jersi bola!
Sebelah baju tu terdapat beg kecil yang dibawa setiap kali berlawan catur.
Novel VT milik Na yang menjadi pengisian jiwa ketika di sana.





Malam kedua, kami singgah di The Store! Naik bas, singgah sini cuci mata aja.
*Lagipun apa sangat yang ada*





Bawa agama.. agama.. Alhamdulillah, kami solat berjemaah sepanjang 3 hari
di Kemaman.





Malam terakhir di Kemaman.. Esokannya ada dua lagi game. Cikgu-cikgu bawa kami ke restoran untuk makan-makan.





Ustaz Yusuf pun ada. Guru-guru bersantap.





Bergambar di jejantas SMK Chukai yang menyambung laluan asrama dan sekolah.
Hari terakhir.




Last game.





Majlis penutup yang sempoi aja.





Alhamdulillah, walaupun tidak dapat mara ke peringkat kebangsaan, dapat juga
menang tempat ke-3 kategori berpasukan P18.





Bertolak pulang~!





Singgah di Popular, dalam Mesra Mall di Kemaman. Cuci mata aja. Tidak ada duit lebih.


Pengalaman dan kenangan yang disimpan untuk dikongsi dan dijadikan
memori kehidupan. Insya-Allah. Sengaja siarkan gambar kecil aja.
Kira nampaklah tu daripada tak nampak langsung. Oh ya, di bawah ni
gambar 3 orang budak nakal tu.

Dari kiri; Akif, Kamal dan Fakhruddin.


Pesanan untuk adik-adik semua; semoga dapat lagi mewakili KTU ke peringkat
negeri untuk tahun hadapan. Kami sudah tiada tahun depan (nada sedih).


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...