Monday, August 29, 2011

Salam Eid



Terima kasih Ramadan.

Terima kasih, Allah.

Terima kasih untuk ujian yang diberi pada bulan mulia ini.

Hrms.. Rasa berdebar untuk menemui hari esok. Entah kenapa.


Note; my sis bought me shawls to wear it on Eid's Day. Hrmss.. Syria's hijab also! So cute and comfortable >_<


29082011, 2158.



Saturday, August 27, 2011

Takluk Mimpi


Mimpi adalah kunci
untuk kita menaklukkan dunia
Berlarilah tanpa lelah
sampai engkau meraihnya


Mimpi. Dreams. Impian. Setiap orang mempunyai impian yang tersendiri, begitu juga dengan saya (ayat klise yang biasa ditulis dalam karangan standard sekolah rendah ;p). Sejak akhir-akhir ini saya terfikir, apa yang ingin dicapai dalam hidup? Selama saya hidup ni, saya hidup untuk mencapai apa sebenarnya? Belajar bersungguh-sungguh, untuk apa?

Tentulah sebagai umat Islam, matlamat utama kita adalah untuk mencapai reda Dia- Sang Pencipta. Dan untuk mencapai reda Sang Pencipta, bukan sekadar catat dalam Diari Merah Jambu tentang matlamat hidup; untuk mencapai mardhatillah. Kalau sekadar di bibir dan catatan di biografi sahaja tulis untuk mencapai mardhatillah, bukan bermakna kita sudah betul-betul jelas matlamatnya.

laskar pelangi takkan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
warnai bintang di jiwa


Sila baca perkataan reda dengan sebutan "redha". Sebab sekarang memang ejaan betulnya reda. Okey, cut it! Kita bukan nak bergaduh fasal bahasa.

Jenis saya, jenis yang sukakan cabaran. Advencer. Adventure. Sejak sekolah rendah, saya mulai sedar yang sifat saya suka untuk mempelajari benda yang baru (kalau ikut perkataan asalnya 'baharu'). Kiranya masa sekolah rendah dulu aktiflah juga. Wakil sekolah dalam pertandingan Lompat Tali untuk Jantung sehingga peringkat negeri dari darjah tiga hingga lima. Selalu sangkut peringkat negeri aja. Tskk. Masuk pasukan nasyid sekolah, pasukan genderang, wakil sekolah dalam badminton, catur dan kawad kaki.

Meski pabila naik ke sekolah menengah, berada di bumi wakaf ini tetap tidak menguburkan saya untuk bergiat aktif. Saya suka cuba benda yang baru. Tapi tahun ini, saya mula menilai, untuk apa semua ini?

Kadang-kadang kita lupa, sesuatu yang kita buat itu sebenarnya sentiasa perlu relate dengan Allah. Bila tersasar daripada itu, maka mana yang dikatakan matlamat untuk capai mardhatillah tu? Sekadar di meniti di bibir. Praktikalnya mana?

Saya pernah menceritakan sedikit tentang pengalaman saya sewaktu pertandingan catur di entri INI. Okey, kita balik pada 'mimpi' kita. Oh tidak, bukan mimpi kita tapi mimpi saya.


Perancangan dalam hidup (untuk ummah)

1- Ingin memiliki dan memantapkan intelektual dan spiritual.


Bulan lepas, senior saya datang melawat ke sekolah. Berbual dengan beliau dalam banyak perkara. Sekarang beliau belajar di Darul Quran mengambil diploma Muamalat. Apa yang masih terngiang dalam kepala saya tentang hari itu, tentang remaja.

"Untuk mencapai kegemilangan, kita bukan sahaja perlukan intelektual tapi juga spiritual yang tinggi. Sekarang ni di DQ sedang mencanangkan tokoh Sultan Muhammad al-Fateh tentang zaman kegemilangan beliau menakluk Konstantinopel dalam umur masih remaja. Sultan Muhammad al-Fateh bukan sahaja cemerlang dalam kebijaksanaan (intelektual) tapi juga dalam kerohanian (spiritual)." Ujar beliau bersemangat.

Iya, pemuda-pemudi sangat memainkan peranan penting dalam membentuk daulah Islamiah. Masih ingat tak lagi para ilmuwan seperti Ibn Sina, Ibn Khaldun, al-Khawarizmi dan yang sewaktu dengannya.. yang menghadam dan mengkaji al-Quran, kemudian menerokai cabang ilmu dan dapat menerokai banyak perkara yang memberi manfaat kepada umat manusia hingga hari ini.

Intelektual sahaja belum cukup. Betul tu. Hafaz al-Quran? Always in my list. Insya-Allah moga Dia permudahkan segalanya. Ambil persijilan di DQ untuk hafaz al-Quran selepas SPM? Tengoklah dulu macam mana. Moga diberi petunjuk oleh Dia.


2- Ambil jurusan yang untuk menaikkan Islam


Ini sangat penting. Kalau hendak jadi engineer, jadilah jurutera yang mematuhi syariat Islam. Kalau ambil jurusan Ekonomi ke, Finance, Undang-undang ke.. Cuba fikir bahawa adakah jurusan tersebut dapat kita amalkan mengikut hukum Islam.

Inilah praktiknya yang dikatakan Islam sebagai ad-deen, cara hidup. Saya pernah terbaca dalam sebuah buku Diari Seorang Lelaki karya Pahrol Mohd Juoi, yang menceritakan tentang seorang lelaki yang bekerja sebagai jurutera yang hafiz al-Quran. Produk beginilah yang perlu kita contohi.

Kalau dalam bidang Sukan misalnya, kalau sampai ke pertandingan peringkat kebangsaan, yang perempuan wajib buka tudung. Huh, siapa lagi yang dapat memperbetulkan semua ini kalau bukan kita? Rasuah yang semakin membarah dalam negara kita, siapa yang perlu mencegahnya? Kata negara Islam. Duh.


3- Buka perniagaan atau syarikat sendiri.


Sekarang ni di negara kita ekonomi lebih dikuasai oleh orang bukan Islam. Melayunya sipi-sipi aja. Insya-Allah, niat di hati mahu sangat bekerja sendiri, untuk meningkatkan ekonomi umat Islam.


4- Ingin jadi seorang penulis


Cita-cita ini sudah lama saya pendam. Moga menjadi realiti. Amin. Moga penulisan tersebut menjadi saksi sebagai catatan amalan di akhirat kelak. Insya-Allah.


Usaha untuk capai Matlamat


Kalau setakat matlamat sahaja tinggi, tiada usaha takde gunanya. Perancangan untuk mencapai matlamat itu perlu. Itu hanyalah impian untuk ummah. Untuk diri sendiri, biar saya seorang jelah yang tahu. Malu. Sebab rasanya terlalu jauh untuk menggapainya. Namun, insya-Allah sentiasa berusaha ke arah itu.

Praktikkan Islam itu sebagai ad-Deen yang membawa rahmah. Jangan teori hanya tinggal teori.

Between, what your dreams?


[Note; latar lirik tu lagu Laskar Pelangi oleh Nidji. Adik saya bising bila saya putar lagu tu, katanya lagu lama! Biarlah, sibuk je. Padahal kakak dia ni baru je kenal lagu tu sebabkan novelnya. Ahaks.]


Ngarutan #2; Jangan Putus Asa


Please take note: When this entry is about "Ngarutan", you should beware this is truly useless to read. Because I dedicate it to myself. Blaming myself.




Tak tau nak kata apa.

Dumbfounded.

Uhuh. Rasa macam tak guna. Dah tak larat.. Sakitnya kepala. Tidak tenangnya jiwa. Ramadan tinggal beberapa hari je lagi.

“Apakah manusia itu mengira, bahawa mereka akan dibiarkan berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka itu belum diuji?” ~ Al-Ankabut : 2

Cuba sedar diri sikit, H. Jangan putus asa atas rahmat Allah. Ingat Cikgu R pesan, kadang-kadang kita tidak tahu apa hikmah di sebalik apa yang Allah timpakan. Yakinlah dengan Dia, kerana tiap suatu yang berlaku itu bukanlah secara sia-sia.

Sabar. Masih ada masa untuk perbetulkan semuanya, insya-Allah. Ingatlah, di sebalik kesulitan itu ada kemudahan. Yakin. Yakin.

Jangan putus asa. Jangan harapkan reda manusia. Cari reda Dia.

Felt worse.

Want to cry.

Again.

Thursday, August 25, 2011

It's about Andrea Hirata


Now, I'm reading Padang Bulan and Cinta Dalam Gelas (dwilogi).



Saya beli buku ni bersama-sama dengan Contengan Jalanan tulisan Hlovate. Pabila membaca bab awal novel Padang Bulan, pembaca disajikan dengan elemen sedih. Dan ia sangat terasa. Sungguh. Novel ini tidak banyak dialog; itu membuatkan saya lebih jatuh cinta. Saya tak berapa suka jenis novel yang melambak di pasaran yang terlalu banyak dialog yang mengarut untuk menebalkan bilangan muka surat. Duh.

Bila baca novel ni, barulah saya nampak jelas, makna 'cinta' yang sangat luas. Seolah-olah dapat rasa. Kesusahan yang dialami oleh mereka. Kesungguhan. Ketabahan. Kadang-kadang tertawa sendiri.

Ada sesiapa bermurah hati hendak hadiahkan tetralogi Laskar Pelangi ni? Tengah menabung nak beli semua koleksi ni.. Lepas SPM.. Hehe.

1: Laskar Pelangi



2: Sang Pemimpi



3: Edensor



4: Mimpi-mimpi Lintang Maryamah Karpov



I'm just spending my money only for two reasons; books and food. Kalau benda lain tak terasa nak beli pun. Baju baru ke, selendang baru ke.. Rasa macam membazir kalau beli. Tapi tidak untuk dua benda penting tu. Tak teragak-agak untuk hulurkan duit. *Huhu*.

H, sabar dulu. Mentang-mentang trial dah lepas, macam hendak balas dendam aja. Bukannya apa, sekarang ni saya cuba mencari alternatif untuk tenangkan fikiran; jauh daripada pelajaran sebentar cuma. Membaca merupakan salah satu solusi.

On.

[by the way, I'm now also reading Kaca Jendela Ainnur by Diya Nordin. JS.]


Wednesday, August 24, 2011

Belajar itu Pahit Akarnya tetapi Manis Buahnya.


”Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap Muslim lelaki dan Muslim perempuan”
(HR Ibnu Majah)

Serabut.

Kusut.

Rasa macam nak rendam kepala dalam air dan tak payah keluarkan.

Ya Allah, memang akhir-akhir ini kepala rasa serabut sangat. Miserable. Uhuh.. Dan mungkin ini sebenarnya yang dikatakan stress yang negatif? Iya kut. Stress itu berpunca dari dalam diri. Kata Dr. Fadzilah Kamsah, stress itu ada dua; stress positif dan negatif. Tapi kebanyakannya ramai yang mengalami stress negatif.

"Cikgu tengok H nampak lain. Bukan H yang biasa cikgu kenal." seorang guru menegur. Saya senyum tawar pada guru kaunseling tersebut yang boleh dikatakan rapat.

Kalau tahun lepas muka saya ni kiranya memang selalu nampak di bilik kaunseling. Heheh. Bukannya saya ni pelajar bermasalah ke apa. Saja. Sebab saya rapat dengan guru kaunseling tu dan kalau berkunjung saya berbual apa-apa sahaja dengan cikgu ataupun baca risalah-risalah atau pamplet yang terdapat dalam bilik UBK tu.

Caunseling is good? Entahlah. Hakikatnya, diri kita sendiri kalau belum sedar-sedar tak guna kalau pergi kaunseling yang berbayar pun. Titik pulangnya berbalik kepada diri sendiri. Jalan yang kita pilih.



Belajar itu pahit?

Sedang sibuk membuat latihan yang diberi dalam kelas (waktu tiada guru), tiba-tiba saya tersentak apabila terdengar seseorang di belakang saya membentak; "Bosannya belajar!"

Hrmss.. Bosan? Tahukah anda bahawa sebenarnya belajar itu satu adventure yang mencabar? Kita sentiasa belajar dan akan terus belajar; sama ada secara langsung atau tidak langsung. Formal atau tidak formal.

Sebagai seorang pelajar, bila sebut perkataan 'belajar' tentulah kepala kita akan memikirkan buku-buku pelajaran dan latihan yang bertimbun. Assignments, kerja kursus. Ya, serabutnya hidup! Sebab itulah kita kena ada matlamat dalam belajar. Belajar bermaksud menuntut ilmu. Kerana apa, siapa dan mengapa kita menuntut ilmu?

Bila kita ada matlamat, barulah kita ada semangat untuk belajar. Ada impian yang ingin dicapai. Dan mestilah, untuk menggapai sesuatu yang tinggi itu bukan mudah. Hendak tunggu bulan jatuh ke riba? Tunggulah sampai kiamat.

Insya-Allah, kepahitan dalam menuntut ilmu ini akan dibalas ganjarannya oleh Dia.

Sebagai seorang hamba dan manusia, kita juga sebenarnya sentiasa belajar. Kita belajar daripada sejarah. Kita belajar daripada pengalaman. Kita belajar daripada kesilapan. Konsep 'belajar' itu luas sebenarnya. Jadikan segala yang ada dalam sekeliling kita itu sebagai guru yang mengajar. Terutamanya alam yang diciptakan. Allah telah menempelak manusia sebanyak 31 kali dalam surah ar-Rahman;

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?"

Lihatlah ciptaan Allah. Seperti gigihnya semut yang rajin bekerja. Pokok yang teguh berdiri meskipun sudah gugur semua daunnya. Lihat nikmat Allah dengan mata hati, bukan hanya dengan sekadar pandangan mata kasar.


Don't collect the negative stamps


Itu nasihat yang diberikan oleh guru kaunseling tersebut kepada saya. Dalam kita tidak sedar, kepala kita mengutip setem-setem yang negatif di sekeliling lalu tiba-tiba sahaja menyebabkan beban di kepala menjadi berat.

Dalam semua perkara kita perlu bersederhana. Begitu juga dengan belajar. Ya, silap saya sebenarnya sehingga memudaratkan diri sendiri.

Okey.

Tenangkan diri.

Jangan kusutkan diri.

"Barangsiapa menempuh suatu jalan untuk mencari ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan menuju surga" (HR Bukhari dan Muslim)

Monday, August 1, 2011

Ahlan ya Ramadan

Bismillah.

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang Ramadan, bulan barakah penuh rahmah. Ya Allah, moga-moga pada bulan ini, tidak kusia-siakan dengan perkara yang lagha dan bukan-bukan. Amin.



Bulan Ramadan ~ struggle for trial exam. Belajar itu juga ibadah. Niat kerana Allah.
Moga dipermudahkan segalanya.
Insya-Allah.

I'm lost of words. Don't know why.

Pen off.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...