Wednesday, May 9, 2012

Matlamat Yang Sama

Assalamualaikum w.b.t.

Tahniah kepada semua rakan-rakan yang dapat menyambung pelajaran di peringkat IPTA mahupun Matrikulasi atau STPM. Tidak kiralah di mana tempat kita belajar, kita masih mempunyai matlamat yang sama iaitu untuk menuntut ilmu. 

Daripada Anas bin Malik r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Menuntut ilmu adalah satu fardu yang wajib bagi setiap umat Islam."

(Ibnu Majah dan Lain-lainnya)



Zaman sekarang ni kan, kiranya berada pada tahap yang 'lebih mudah' untuk sambung belajar. Serius. Kalau ikut zaman mak ayah kita dulu, orang yang boleh masuk U, punyalah sikit. Dalam sebuah kampung tu boleh kira dengan jari. Kalau seorang anak tu dapat masuk U, keluarga diorang akan buat majlis kesyukuran dan jemput semua orang kampung untuk meraikan anak mereka.

Sebab zaman mak ayah kita dahulu silibus  pelajaran tidak sama macam kita belajar sekarang ni; yang mana telah banyak yang dimansuhkan. Dan zaman diorang mana ada istilah 'turun graf' atau 'naik graf' dalam gred keputusan SPM. Jadi kita ni sepatutnya bersyukurlah, masih lagi diberi kesempatan untuk menyambung pelajaran.

Kalau ikutkan semasa zaman kegemilangan Islam, para ilmuwan Islam bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu yang belum diterokai oleh orang lain. Hasilnya? Ilmu mereka bermanfaat dan diguna pakai oleh kita sehingga hari ini. Zaman itu, nak menuntut ilmu perlu bermusafir jauh, dengan tiada kemudahan canggih seperti kita pada hari ini; kereta, bas dan monorel. Mereka bermusafir dengan belayar, atau merentasi padang pasir yang panas dengan menaiki unta. Begitu cekalnya hati mereka untuk menuntut ilmu.


Berbeza dengan kita yang mempunyai pelbagai kemudahan yang disediakan. Hanya kita yang dapat membuat pilihan; sama ada mahu atau tidak! 

Tidak kisahlah anda belajar di mana, asalkan mempunyai kemahuan dan kesungguhan. 


Niat yang betul

Mungkin ramai yang fikir sebab utama untuk sambung belajar adalah untuk dapat kerja yang bagus-bagus dan gaji yang tinggi-tinggi. Tak salah untuk anda letakkan matlamat yang begitu tetapi jangan letakkan pada matlamat yang utama.

Nasib ummah bergantung pada bahu kita. Faham maksud saya?

Jika anda ditakdirkan untuk menjadi seorang doktor, jadilah doktor yang pakar; supaya negara kita tidak perlu bergantung kepada negara-negara luar untuk kepakaran di sini. Jadilah doktor yang berpegang kepada syariat, berkhidmat untuk masyarakat.

Jika anda ditakdirkan untuk menjadi seorang jurutera, jadilah jurutera yang tida makan gaji sahaja; bekerja itu janganlah sambil lewa, kerana kalau terjadi begitu, bagaimana negara kita mahu maju? Di manakah berkatnya?

Begitu juga dengan guru; jangan jadi guru yang hanya mengajar, tetapi jadilah guru yang juga mendidik pelajar.

Percayalah, nasib negara berada di tangan anak-anak muda; di tangan kita. Jadikan niat kita yang aula ialah untuk mencapai reda Dia. Dan untuk merealisasikannya perlulah dengan menuntut ilmu, dan berkhidmat untuk masyarakat dan ummah.

Bagi sesiapa yang mendapat elaun atau tajaan biasiswa, gunakan duit itu dengan sebaik-baiknya, kerana hakikatnya duit itu adalah duit rakyat; dan itu menjadikannya AMANAH.


Selamat Belajar

Hakikatnya, kita sentiasa meniti 'alam' belajar secara rasmi atau tidak rasmi. Selamat menuntut ilmu ya, kawan-kawan. Jaga diri di mana jua kita berada. Kita diberi pilihan untuk memilih dalam hidup; jangan sia-siakan dengan membuat pilihan yang salah ketika belajar.


PS: Saya dapat maklumat yang pelajar USIM mendaftar awal yep? 23/5 ek? Saya punya lambat lagi la, 2/6. NI yang jealous ni.. Huhu.



3 comments:

  1. okey chik han..hehe..ambe dftr lgi awl tau..8/5 dftr doh..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. best la start awal..
      bosan giler ni duk rumah.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...