Friday, May 11, 2012

Untuk Awak #3: Forever alone? Not anymore.

Salam. Saya tertarik dengan entri ini yang saya baca di laman web dakwat.org. Saya ingin kongsikannya di sini, supaya awak dapat mengutip sesuatu. Untuk awak, dan sesiapa sahaja yang membaca.


This article is not mine. It's copy paste from HERE.


***



Termenung depan facebook menatap photos di wall rakan-rakan dahulu yang sekarang ini berada di luar negara.Terdetik dalam hati “bestnya mereka dapat pergi sana sama-sama.Pelajar islam pun ramai,tak rasa asing sangat,tak macam aku kat sini dah la sorang-sorang takde pun yang sama sekolah,muslim pun 2 orang je,lebihnya non-muslim.Lepas teringat balik masa berbual dengan seorang senior ni,”Akak,saya takutlah,saya macam tak diuji dengan apa-apa,tak diuji dengan lelaki,kematian,harta,pelajaran.Eh,tiba-tiba terfikir,Allah uji saya dengan kesunyiaan.Nah,selepas itu flashback balik,yelah KESUNYIAN.

***********************************************************************

Sebagai anak last yang jarak paling dekat pun 6 tahun,saya sering ketinggalan dalam mengukir memori kanak-kanak bersama abang-abang dan kakak-kakak saya.Saya megukir memori saya sendiri.Ketika mereka bercerita tentang zaman persekolahan, zaman susah, zaman pindah-randah, saya akan diam tidak menyampuk kerana saya tidak ada dalam memori itu.Saya tidak pernah bersekolah satu sekolah dengan adik-beradi saya,saya tidak melalui zaman pindah-randah,saya tidak ada pada zaman kanak-kanak mereka!Itu baru dalam keluarga.

Bila zaman sekolah rendah pula,kawan saya terhad hanya di sekolah tidak di kawasan perumahan,kerana sekolah yang terletak agak jauh dari rumah dan juga kawasan perumahan yang ketiadaan taman permainan untuk kanak-kanak berkumpul.Bagi mereka yang tinggal berdekatan di sekitar sekolah,mereka sering meluangkan masa bermain bersama.Saya ketinggalan lagi.Terperap di rumah hanya menonton Telenovela Rosalinda.

Naik sekolah menengah pula,form 1 dapat kawan yang buat semua sama-sama,faham satu sama lain tapi lepas 2 bulan dia pindah sebab dapat tawaran lain.Keseorangan. Ambil masa juga nak cari kawan yang sefahaman.Bila dah jumpa,start rapat share masalah,gosip-mosip kelas lain pula.Saya ambil perakaunan,mereka-mereka semua science stream.Huh,kena belajar sorang-sorang la nampaknya sebab subjek tak sama.Adat la duduk asrama,gap sentiasa ada even dalam batch sendiri(tak matured lagi kott).Memang boleh je nak belajar dengan kawan sekelas yang lain tapi memandangkan mereka semua ada gang tersendiri dan semangat ke”gap”an(tahu sangat tak matured kan?)sedikit awkward untuk join study sama-sama.Kalau ada yang tak ber”gang” pun budak yang tak tinggal kat asrama.Hurmm,susah pula kalau ada apa-apa nak tanya time prep nanti.Nak telefon? Berejam la tunggu beratr kat publc phone tu.

Then,lepas SPM kena pergi National Service/PLKN.Masa itu memang sangat tak nak.Tapi redha je mungkin ada ibrah kot disebalik ini.Before pergi kawan-kawan pesan cari mad’u,jadi so-called ustazah/tempat rujukan,kongsi ilmu dengan orang lain kat sana.Berjaya pada awalnya dalam mencari kekuatan kerana semua kawan yang rapat di sana sangat menyokong dalam usaha dakwah.Memang tak rancang pun nak cari kawan yang berlatar belakangkan sekolah agama,kebetulan.First 2 month,rasa sangat selesa sebab ramai kawan yang membantu.Tapi masuk bulan ke-3,hurm,semua beransur memohon penangguhan kerana ingin mengambil STAM.KESEMUA dari mereka mengambil penangguhan. KESEMUA.Tinggalah saya seorang.

Dengar macam tak logik kan?Tapi ini yang berlaku kerana kebanyakkannya datang dari dekolah yang sama.Oleh kerana tidak ada sokongan yang memberangsangkan,semangat mula down.Diasak lagi bertubi-tubi oleh non-muslim bertanyakan itu ini sementelah saya seorang sahaja dalam kompeni itu yang tinggal.Masa berlalu,tamatlah PLKN dengan rasa keseorangan di sana. Semasa mendapat result SPM,alhamdullilah keputusan baik.Kawan-kawan yang lain pun baik juga.Jadi kami merancang memohon biasiswa ke luar negara agar dapat sambung belajar bersama-sama.Namun takdir Allah mengatasi segalanya.Dalam ramai-ramai yang memohon,hanya saya seorang saya diterima.Masya-Allah,kami akan berpisah.

Bila tiba di pusat persediaan pula,hanya 3 orang sahaja muslim.50++ yang lain non-muslim.Antara kami bertiga,saya rapat dengan salah seorang kerana interest,perangai yang sama sementelah seorang lagi tersangat diam dan tidak melibatkan diri sangat.Tapi,tidak sampai sebulan,dia(yang saya rapat) berpindah kerana mendapat tawaran yang lain.Hurm,keseorangan lagi.Tambahan pula,ketika itu saya masih mempunyai masalah bertutur dalam bahasa Inggeris without using broken english.Saya mendapati sukarnya menempuh ujian berseorangan.

Namun,siapa sangka Allah meghantar beberapa lagi pelajar muslim dari biasiswa lain.yang lain juga bidangnya dengan saya.Biarlah kelainan antara kami asalkan kami dapat bentuk satu usrah.Maka,terbentuklah satu usrah terdiri dari 10 orang disini. Melalui usrah,saya refleks balik apa yang dah saya alami selama ni.I could not see why Allah plans this to happen.

Then,I realised that,kehilangan saya memberi peluang untuk saya mencari kawan-kawan baru supaya mendapat sisi lain dari berbagai orang yang saya jumpa.Allah mengajar saya semua benda tidak kekal,Allah mahukan saya tidak lemah,terus thabat dijalanNya walau tiada sokongan kerana Dia mahu mengajar kebergantungan sepenuhnya pada Allah bukan pada kawan-kawan.Allah mahukan saya tidak selamanya menjadi merasa secure dalam biah solehah kerana diluar sana realitnya memerlukan kita berada dalam western environment.Allah letakkan saya di tempat yang saya lemah agar saya boleh atasi kelemahan itu supaya tidak lagi menjadi halangan pada saya.Allah letakkan dihadapan saya mereka(not-yet-muslim) agar saya memperkenalkan/iklankan The True Deen.Agar saya menjadi medium untuk mereka mendapat hidayah Allah dan juga agar saya memperbanyakkan pengetahuan dalam Islam itu sendiri kerana saya akan memperkenalkan ia kepada NOT-YET-MUSLIM.

Kerana mereka disini kebanyakkannya penganut Kristian yang tersangat tegar(rantai salib mereka sangatlah gabak/besar).Allah juga nak mengajar saya setiap apa yang saya buat bukanlah untuk merasa kenikmatan ke”best”an sebab buat bersama rakan-rakan tapi hanya untuk mendapat redhaNya sahaja.Ia membuatkan saya bukan seorang LOSER

Munira Hakimi






******


ps; I got it.. Pergantungan hanya pada Allah.. Mungkin sebab ini juga saya tercampak ke sana.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...